Stemningen var på topp da de ansatte samlet seg til allmøte på Sem. Det de ikke visste, var at noe helt nytt skulle settes i gang – og at de selv skulle få være med å bestemme.
Én markedsavdeling. Én lokal designer. Og én idé: Hva om alle får være med og forme vår nye logo?
– Ingen kjenner markedet, kundene og hverdagen vår bedre enn de som jobber her. Derfor valgte vi å gjøre dette på denne måten – involvere alle våre ansatte i prosessen, sier markedsansvarlig Carolina Grønsleth.
Carolina Grønsleth Markedsansvarlig i Auksjonen
Auksjonen har vokst kraftig de siste årene. Sammen med Bjarøy er vi nå en del av TBAuctions – Europas ledende auksjonsaktør. Denne utviklingen ønsker vi å synliggjøre, samtidig som vi bevarer den sterke identiteten vi allerede har.
– Utviklingen vår er en evolusjon, ikke en revolusjon. Den kjente rødfargen og det originale typesnittet blir med videre – valgt av de ansatte selv. Den største endringen er at vi fjerner «.no». Det er et bevisst valg for å tydeliggjøre at vi er mye mer enn bare en markedsplass, sier markedsansvarlig Carolina Grønsleth.
– Da de ansatte fikk stemme på to forslag til ny logo, skapte det ekte engasjement. Det ble en snakkis i gangene og rundt lunsjbordet, og mange var spente på utfallet. Det var tydelig at folk følte eierskap til prosessen – og jeg tror denne måten å jobbe på bidrar til å styrke fellesskapet vårt, sier markedsansvarlig Carolina Grønsleth.
Kai Møller daglig leder i Auksjonen
Som en del av merkevarefornyelsen skulle logoen skulle oppdateres – men hvordan valget ble tatt, var minst like viktig som hvilken logo vi endte opp med.
– Når vi er 140 ansatte som jobber spredt over hele landet, er det ekstra viktig å finne anledninger til å bygge felles identitet. Dette ble nettopp det. Det handlet ikke bare om grafiske detaljer, men om tilhørighet, sier Kai Møller, daglig leder i Auksjonen.
Auksjonen er Norges største auksjonsplattform, og gjennom Bjarøy tilbyr vi også håndtering av utsatte engasjement og konkursbo. Med internasjonale eiere og tett samarbeid med søsterselskapene står vi sterkere enn noen gang.
– Vekst og internasjonalt eierskap kan også gi høyt tempo og gjøre det krevende å se helheten. Nettopp derfor er det så viktig å bygge en kultur der alle kjenner tilhørighet. Eierstrukturen gjør oss solide, men det er de ansatte som skaper resultatene. Vi ønsket å tydelig vise at hver enkelt er med på å forme veien videre. Dette var vår måte å si: «Du er viktig. Du har en stemme», sier daglig leder Kai Møller.
Geir Atle Holslien Auksjonsmegler
De ansatte ga uttrykk for at de satte pris på å bli involvert i noe som vanligvis besluttes på ledernivå. Det skapte engasjement, stolthet – og kanskje litt ekstra glede over å være en del av Auksjonen.
– Det var fint å få være med å bestemme hvordan vi fremstår utad. Man føler seg mer som en del av helheten når man faktisk blir spurt, sier Geir Atle Holslien, Auksjonsmegler.
Den nye identiteten tas i bruk fra starten av 2026, både internt og eksternt. Logoen er oppdatert, fargene modernisert og det visuelle uttrykket fornyet – men kjerneverdiene består:
Auksjonen skal fortsatt være det foretrukne valget når privatpersoner og næringsliv skal kjøpe og selge brukte gjenstander.
– Nå går vi inn i en omfattende produksjonsfase der digitale flater oppdateres og nytt kampanjemateriell produseres. Som miljøfyrtårn-sertifisert virksomhet tenker vi bærekraft i alt vi gjør. Derfor fases fysiske enheter som skilt og bekledning ut gradvis – en løsning som både er kostnadseffektiv og meningsfull, sier markedsansvarlig Carolina Grønsleth.
Fakta om Auksjonen
Om oss: Auksjonen er Norges største nettauksjon for kjøp og salg av brukte maskiner, kjøretøy og utstyr. I 2024 hadde Auksjonen 50 000 solgte objekter, 90 000 budgivere og 18,5 millioner nettsidebesøk.
Organisasjon: 140 ansatte fordelt over hele Norge, med hovedkontor på Sem i Tønsberg.
I dag hjelper Auksjonen både privatpersoner og bedrifter med å selge alt fra bruktbiler til anleggsmaskiner. Med over 40 auksjonsmeglere og et erfarent salgsteam håndteres hele prosessen fra annonse til betaling. Gjennom Bjarøy har selskapet også lang erfaring med mer spesialiserte salg, som konkursbo og tvangssalg.
Fornyelse med involvering: Ny logo og visuell profil ble valgt gjennom en demokratisk intern prosess – med mål om å styrke eierskap, stolthet og fellesskap blant ansatte.
Hos Auksjonen.no kobler vi mange tusen kjøpere over hele verden med selgere av brukte maskiner, kjøretøy og utstyr via vår nettside auksjonen.no. Vi har laget en auksjonstjeneste hvor du finner massevis av nye varer å by på hver dag og selskapet vårt vokser stadig. I Norge har Auksjonen.no i dag 140 ansatte rundt om i landet og hovedkontoret er på Sem utenfor Tønsberg. Auksjonen har vært en del av den nederlandske auksjonsgruppen TBAuctions siden 2022. Gruppen samlet har en årlig salg av 2,9 millioner gjenstander, 30 millioner besøk på nettstedet per måned, og har over 1.200 ansatte. Gruppen inkluderer merkene Troostwijk (EU), Klaravik (SE/DK), Vavato (BE), Auksjonen (NO), PS Auctions (SE), BMA (UK), Epic Auctions (NL), DAB (DK) og Surplex (DE).